Amb la voluntat de posar en pràctica el que dia rere dia es comenta en les sessions de formació, el claustre mira d’experimentar i conèixer materials i les seves possibilitats.
- 1a sessió a l’aula. 9 de gener 2015
OBJECTIU:
- Dur a terme una proposta plàstica partint d’elements bàsics (retoladors i colors),
- Poder-la dur a terme en una hora i dos quarts.
- I finalment que es pugui aprofitar com a proposta de cara als tallers de carnestoltes.
ACTIVITAT: Elaboració d’un mòbil aprofitant l’eix transversal de centre.
AGRUPACIÓ DELS DOCENTS: Aquest cop res queda en mans de l’atzar. Prèviament s’han distribuit en grups on s’ha tingut en compte: el cicle, el nombre de mestres, les habilitats, “senyorets/senyoretes”, en cada grup un membre de l’equip directiu… D’aquesta manera també vetllem per la interacció total del claustre.
DESENVOLUPAMENT: Aquesta sessió comptarà en dues parts, separades per una pausa on s’explicarà algun dels materials de l’aula i la seva funció.
1. Cada docent portarà un dibuix relacionat amb el circ per a colorear. Durant la sessió el pintarà i tindrà en compte les pautes donades pel que fa a:
- Ús de colors i retoladors
- Com el retallem. Estratègies.
2. Posteriorment es plastificarà i mentre dura aquest procediment es farà una explicació relacionada amb la mostra de materials.
3. Iniciació torre de guaita. La Torrota de Vacarisses. Primera part: col·locació dels ” maons”.
- 2a sessió a l’aula. 16 de gener 2015
Al llarg d’aquesta segona sessió caldrà manipular el paper, la cola, la gasa i el guix. Tot plegat amb la voluntat de folrar la nostra torrota.
Hi haurà dos grups de treball simultanis. Per una banda uns cobriran la base amb tires de paper de cel·lulosa, cola i aigua i, els altres, amb tires de gasa amb guix (prèviament remullades amb aigua).
Un cop feta aquesta feina, caldrà deixar-les assecar fins la propera sessió en la que donarem color. Encara necessitarem una quarta per poder guarnir-les.
Però aquí no acaba aquesta segona sessió. Hem de continuar amb el nostre titella circense. Apa doncs, a continuar!
- 3a sessió a l’aula. 23 de gener 2015
Les ganes de continuar practicant i explorant a l'aula, deixant de banda petites angoixes o problemes d'experimentar, fan que la tercera sessió giri al voltant de sis tallers.
a) Continuem guarnint la nostra Torrota.
c) Fabricació d'un estel. Un tercer grup durà a terme l'elaboració d'un estel.
El dia 30 de gener, juntament amb els que els alumnes de 6è han fet, aquest estel s'enlairarà. Celebrem plegats el dia internacional de la Pau.
f) Un dibuix incomplet.
Cal valorar molt positivament la dinàmica de treball que es genera, així com l'ambient distès i creatiu que esdevé d'un temps com aquest, dedicat a la producció plàstica i la manipulació de materials.
En aquesta sessió:
- Explicarem una mica el funcionament d'alguns materials i quines prestacions ens ofereixen dins l'àmbit educatiu.
- D'altra banda acabarem la Torrota. Li posarem una base de feltre i adherirem a les parets externes una mica de molsa artificial.
- I per finalitzar treballarem amb goma eva.
En el grup d'adults, a l'igual que en el d'alumnes d'infantil i primària, la varietat de perfils és gran. Hi ha qui és molt creatiu i fàcilment visualitza què pot fer amb el ventall de material ofert; hi ha altres hàbils en la combinació de colors i formes; hi ha qui amb agilitat combina models captats a l'aula i en genera produccions molt personals i alhora atractives.
En resum és molt difícil crear de zero. Tothom d'una forma o altra "copiem", però la veritable riquesa és experimentar i acabar generant la teva producció, i sentir-te satisfet del resultat final. I el que és encara més important, perdre la por i el sentiment de sentir-te incapaç de poder crear.
Una feina excel·lent companys i un plaer compartir-la entre tots!
Un apunt! Pel que fa als materials ens veiem obligats a preguntar i buscar. Cal que l'educació visual i plàstica defugi de la monotonia generada amb l'ús continu dels mateixos materials. Les ceres, la tempera, els retoladors, els colors... estan bé, és clar, però més enllà hi ha tot un reguitzell d'eines que tenen cabuda en l'entorn plàstic i artístic.
Pel que fa a les fonts d'inspiració, tan sols passejant per algun museu, observant l'entorn natural més proper, remenant per internet o consultant alguns materials ja editats..., podem arribar a crear les nostres activitats, això sí, sense descuidar la motivació i necessitat del mateix alumnat, qui sovint fa propostes que són plenament executables.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada